søndag, desember 21, 2014

Bok nr.83 - 2014: Leve kongen.

Londons beste strøk, 1901:
Byen koker av forberedelser til kroningen av Kong Edward.

Huset Dilberne er tilbake på toppen. Økonomien ble reddet da sønnen giftet seg med Minnie, datteren av en kjøttbaron fra Chicago.
Grevinnen er skeptisk til sin gravide svigerdatter som ikkefinner sin plass i aristokratiet.

Men problemene blir langt større når familien må ta seg av den 16 år gamle, foreldreløse niesen Adela. Når hun rømmer, trues Huset Dilberne av offentlig skandale. Alt dette rett før deres husvenn, kongens store kroningsdag.
Med humor og unik fortellerglede trekker Fay Weldon oss inn i en meddrivende historie om de rike, deres tjenere, kjærlighet, dobbelmoral og sladder.
.....................................................
Då har eg lese bok nr. 2 i serien. Dette er lett underhaldning, og eg har skumlese boka på papir innimellom. Eg kjem nok til å lese bok nr.3 også. Når Nils ser sport på TV, les eg papirbøker.
Litt artig å tenke på at Edvard den 7. var far til vår dronning Maud. Og altså bestefar til kong Olav.



Ingen kommentarer:

DAGBOK 2024: 19. APRIL

  Dette bildet er eit par veker gammalt, eg har ikkje fått orden på bildebruken enno. Klokka er no 17.20, temperaturen ute er+8 grader, det ...