lørdag, april 13, 2013

Bok nr. 19 -2013: Marco-effekten

Dette er den femte boka om Avdeling Q.
Forlagets omtale:
Unge Marco er tidlig blitt tvunget inn på en kriminell løpebane av sin onkel Zola. Marco er dyktig, men avskyr alt Zola står for. Og når han oppdager at familien vil gjøre ham til krøpling, ser han ingen annen utvei enn å komme seg vekk så fort som mulig. De grusomme realitetene innhenter ham imidlertid da han noen måneder senere konfronteres med en plakat av en savnet mann. Etter dette kjemper Marco ikke bare for sin egen tilværelse, men også for sitt liv. Zola er på sporet av ham. I Avdeling Q virvles Carl, Assad og Rose inn i en sak som trekker farlige tråder til korrupsjon og forbrytelser helt opp på ministernivå og inn i den afrikanske jungelen.

Eg har lese alle dei fem bøkene om Avdeling Q. Eg har likt alle, også denne.(Men sidan eg ikkje forstår meg på økonomi på høgt nivå, får eg sikkert ikkje med meg alt.) Her er både humor og dramatikk som i dei fire første. Særlig spelar forfattaren mykje på språket, men om ein siterer lausrivne setningar og uttrykk, blir det ikkje det same som å støyte på dei teksten. Det som eg har å utsette på denne boka er at det liksom blir hakket too much; svindel med bistandspengar, gjengkriminalitet, barnesoldatar som drapsmaskiner osb. Her er også mykje brutalitet. Less is more!
Boka er på 14 CD-plater, noko som eg synest er i meste laget.
For dei som vil prøve seg på denne serien, som eg absolutt vil anbefale, vil eg foreslå at de startar på den første boka, sidan bøkene heng såpass tett i hop.
1. Kvinnen i buret.