lørdag, oktober 10, 2020

Bok nr.56 - 2020: I min fars hus

Catharin er fem år og burde ha vært et lykkelig barn. Far er prest, mor en vakker sykepleier. Men alt er ikke som det skal i huset. Catharin er redd hun ikke vil oppleve den neste fødselsdagen sin. Er det ingen voksne som kan se hva som skjer? Dette er en sterk fortelling om misbruk av barn. Teksten er unik fordi det er barnet selv som forteller på sin enkle, naive måte. Historien vil fange deg, og det vanskelige overskygges av behovet for å lese mer. Ingegerd Henriksen har bakgrunn som lærer i ungdomsskolen, har vært skrivende journalist og tekstforfatter i reklamebransjen. De siste 35 årene har hun vært programleder og reporter i NRK Radio................................................... Når eg les bøker om barn som har blitt misbrukt, får eg alltid ei kjensle av at dette er forfattaren si eiga historie. I denne boka er det i alle fall tilfelle. Forteljestemmen i boka er stemmen til ei fem år gammal jente-snart seks. Ho er mykje åleine med mor si og veslesystera mens faren er på jobb. Opplesaren gjer ein god jobb. Eg hadde vanskeleg for å legge bort boka-men vart litt paff når det ikkje vart ein annan slutt.

Ingen kommentarer:

Dagbok 2024: 15.april

Alt av bilde som eg hadde på PC en er borte vekk, men eg er ikkje heil hjelpelaus, for bildet av blomstane frå i fjor låg ein annan stad på ...