tirsdag, mars 07, 2017

Bok nr.11- 2017: Arv og miljø.

Arv og miljø av Vigdis Hjorth (Lydbok MP3-CD)
Omtale fra forlaget
VINNER AV BOKHANDLERPRISEN 2016 At ingen av dere på noe tidspunkt har spurt meg om min historie, har jeg opplevd og opplever jeg som en stor sorg..
Det er Bergljot, den eldste datteren i familien, som formulerer seg slik i en mail til sine søstre, etter at det har pågått en heftig diskusjon om forskudd på arv.
Kjernen i arveoppgjøret er fordelingen av to sommerhytter som ligger ved siden av hverandre på Hvaler i Østfold. Et barndomssted, som alle har et forhold til.
To døtre har tatt seg av stedet og foreldrene i mange år. De skal arve hyttene. Men så er det altså to barn til, som delvis har brutt med familien. Hvorfor melder de seg nå på i arvetvisten?
Under samtalen om arv løper en annen beretning, som setter voldsomme krefter i sving. Bergljot erfarer at det skal mot til for å uttrykke sin versjon av familiehistorien. Men bare gjennom å ta sine egne opplevelser på alvor og å prøve å sette ord på dem, er det mulig å komme videre.

.................................................................
No har eg sete midt på føremiddagen og lese ferdig denne lydboka. Eg reagerte på at det berre var eitt spor på siste plata, så det då eg rippa plata også, og prøvde å rippe plata om att. Derfor er eg ikkje heilt sikker på om eg fekk med meg alt.
Forfattaren les boka sjølv og eg synest dette må vere noko av det beste ho har skrive. Vil ikkje skrive noko meir, sidan det er fleire som er i gang med boka no.

2 kommentarer:

solveig sa...

Eg er midt i boka. Synest ho både skriv og les godt!

Besta sa...

Eg likte veldig godt skrivestilen i denne boka-synest kanskje den dabba litt av på slutten.

Dagbok 2024: 22.april

No er klokka blitt 16.35 utan at det har hendt så mykje. Det mest dramatiske som har skjedd er at eg har prøvd å slette alle bilda mine på P...