tirsdag, april 05, 2016

Bok nr.23 - 2016: Vår egen lille hemmelighet

Vår egen lille hemmelighet av Ninni Schulman (Innbundet)


Fjerde boka i den populære og kritiskerroste Hagfors-serien.
Hvordan beskytte seg mot ondskap når den finnes midt iblant oss?
En kveld i april kommer ikke Anna-Karin Ehn hjem fra jobben på sosialkontoret, og ektemannen melder henne savnet. Han kan fortelle at hun har mottatt trusler fra klienter på jobben, og mannen frykter det verste. Dagen etter blir bilen hennes funnet i veikanten noen mil utenfor Hagfors. Det er spor av blod i bilen, og politiet mistenker at hun er drept. Anna-Karin har levd et tilsynelatende ordinært liv med mann og barn, men når journalisten Magdalena Hansoon begynner å skrape ved den perfekte fasaden, oppdager hun at kvinnen har levd med mange hemmeligheter.
................................................................................
Denne gongen var eg budd på å lese konsentrert. Utstyrt med penn og papir sat eg framfor datamaskina og las første plata og noterte ned namn m.m. For på samme måte som handlinga skifta frå person til person i den førre boka, var det på samme måte med denne. Men denne var ryddigare og eg fekk med meg alt. Boka handlar stort sett om menneskelege relasjonar, ikkje minst innan familiar,  om menns mishandling av kone og barn og om naboar og andre som er for feige til å melde ifrå. Sikkert eit aktuelt tema både no og før. Men kor mange liknande bøker eg har lese før, har eg ikkje tal på. Noko særleg nytt var det ikkje i denne.
Og så kjem ei melding til svenske, kvinnelege krimforfattarar: Det er ikkje påkrevd å skrive så mykje om mat, klede og andre trivialitetar. Den er ikkje interessant. Det er nok med EI Camilla Läckberg!
PS: Bildet er av papirboka, eg las lydboka. Har site mykje framfor datamaskina og strikka siste dagane. Boka er på 7 CD-plater, og opplesaren er heilt grei.



Ingen kommentarer:

Dagbok 2024: 28.mars. I dag fyller eg 84 år.

Klokka err no17.03, temperaturen ute er+ 10 grader, det er lettskya og fint  I dag har eg fått mange gratulasjonar på nettet -og elles. Eg s...