mandag, juni 09, 2014

Bok nr. 37 -2014: Tirsdagsdamene-reisen til Loudes

"Tirsdagsdamene - reisen til Lourdes" av Monika Peetz

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
På den første tirsdagen i måneden gjennom 15 år har fem venninner møttes på sin franske yndlingsrestaurant. Nå har den ene, Judith, blitt enke, og alle sammen bestemmer seg for å følge henne på en pilegrimsreise til Lourdes. Underveis kommer de på sporet av en hemmelighet som setter vennskapet deres på prøve.
Omtale fra forlaget
Fem venninner på pilegrimsferd. En henrivende og til tider komisk roman om en reise som forandrer alt. I 15 år har de vært bestevenninner. Hver første tirsdag i måneden treffes de fem damene i sin franske yndlingsrestaurant, og en gang i året hygger de seg med en felles weekendtur. Men dette året er alt forandret: Judith er nettopp blitt enke og vil foreta en pilegrimsreise til Lourdes i sin avdøde manns fotspor. Fylt av omtanke for sin sørgende venninne, beslutter Tirsdagsdamene seg for å følge henne på reisen. Underveis kommer de fem damene litt etter litt på sporet av en hemmelighet, som får konsekvenser for alles liv og setter deres vennskap på en hard prøve. En av Europas mest solgte bøker det siste året.

Eg fann ingen lydbøker som eg ville lese på biblio sist eg var der, og tenkte eg kunne finne meg ei lett og grei papirbok til ei forandring. Har høyrt mykje om Tirsdagsdamene og tenkte eg kunne lese den første for å sjå om eg likte den.
Eg har no lese den ferdig. Det går mykje fortare å lese på papir, aberet er at ein ikke kan gjere noko anna samtidig.
Eg ser at den som har skrive denne bokmeldinga på nettet har gitt boka terningkast 3, og det er vel det den fortener. For meg vart dette noko keisamt og føreseielig, kunne like godt ha skrive den sjølv!  Med det meiner er at den er nokså daglegdags-mens eg vil ha eventyr. Litt "husmorkvasifilosofisk " kan ein seie, og ikke så morsom som eg forventa. Likevel er der ein viss sjarm over dei fem veninnene som reiser på pilgrimsferd til Lourdes, så eg ser ikkje bort frå at eg kjem til å lese fleire av bøkene. Dei hadde inne berre nr.1 og 3, så no får eg vente på nr.2. Trur desse må lesast i rett rekkefølge. Treng vel ikkje verken å anbefale eller åtvare mot desse bøkene, sidan dei er så godt kjende.