lørdag, februar 24, 2018

Bok nr.4 - 2018: Mannen som jaget sin egen skygge


Lisbeth Salander soner en kortere straff i et kvinnefengsel og gjør alt for å holde seg unna de interne konfliktene mellom fangene. Men når Benito, fengselets gjengleder og verste innsatte, gang på gang mishandler en ung kvinne fra Bangladesh, går Lisbeth imellom og stopper henne. Benitos posisjon i fengselet svekkes, og hun gjør alt for å hevnes.
Lisbeth får besøk av Holger Palmgren. Han har fått tak i dokumenter som kaster et nytt lys over myndighetenes overgrep mot henne da hun var barn. Hun ber Mikael Blomkvist om hjelp med etterforskningen. Sporene leder til en svært rik finansmann, Leo Mannheimer.

Hva har Lisbeths barndom med denne rike finansmannen å gjøre? Og hvordan skal Lisbeth håndtere de økende truslene fra Benito og gjengen hennes?

I den femte Millennium-boken, «Mannen som jaget sin egen skygge», gjør Lisbeth Salander opp med barndommen sin.

David Lagercrantz' Millennium 4 er et selvstendig litterært verk inspirert av karakterer og hendelser fra Stieg Larssons univers.
...........................................................................................
Denne boka har eg lese veldig stykkevis og delt, litt på Heimen og litt på senga. Den fenga aldri så veldig. Her er for mange hopp i tid og stad, noko eg aldri har likt, det funkar dårleg i lydbøker. Og her er så altfor mange ord-noko eg vil karakterisere som dårleg språk. Dessutan blir det feil for meg når andre diktar vidare på Stig Larson si historie om Lisbeth Salander.

Ingen kommentarer:

Dagbok 2024: 28.mars. I dag fyller eg 84 år.

Klokka err no17.03, temperaturen ute er+ 10 grader, det er lettskya og fint  I dag har eg fått mange gratulasjonar på nettet -og elles. Eg s...