mandag, januar 30, 2017

Bok nr. 4- 2017: De skyldfrie

De skyldfrie
Sigrid er nitten år da hun møter Embret. Han har nettopp flyttet til bygda som lærer. Hun lengter ut, bort fra moren og lillesøsteren, Edit. Han ønsker å bli lagt merke til, og få alle rundt seg til å se hvem han egentlig er. I hverandre finner begge det de vil ha, og sammen skal de møte framtiden. Men livet vil det annerledes. Når katastrofen slår ned, blir Embret og de to søstrene stilt overfor et valg som besegler deres skjebne. Prisen er en løgn som truer med å rive tilværelsen fra hverandre. En løgn som sakte forvandles til en form for sannhet. De skyldfrie er en roman om fremtidshåp og selvbedrag, om nåde og undergang. Det er roman om lengselen etter å være noe mer enn seg selv, og den snikende erkjennelsen av at man allerede er fanget av sine egne valg.
....................................................................................
Eg les ikkje mykje for tida, som før sagt, men no har eg kome meg gjennom denne vesle boka på 8 CD-plater. Gaute Heivoll er ein framifrå forfattar, særleg likte eg boka "Før jeg brenner ned" godt.
Når det gjeld denne boka som eg no har lese er eg litt i tvil om kva han VIL med den. Fortellinga er grei nok, personskildringane og hendingane talar for seg. Vi får vite kva folk gjer og kva dei seier, men tankane må vi tenke sjølve. Det likar eg eigentleg godt, men det er noko som manglar.....kanskje andre som les boka vil få tak i det.

1 kommentar:

solveig sa...

Eg held på å lese boka no.

Dagbok 2024: 28.mars. I dag fyller eg 84 år.

Klokka err no17.03, temperaturen ute er+ 10 grader, det er lettskya og fint  I dag har eg fått mange gratulasjonar på nettet -og elles. Eg s...