tirsdag, august 16, 2016

Bok nr. 54- 2016: Møte ved milepælen


Romanen Møte ved milepælen er et av Sigurd Hoels hovedverk, skrevet rett etter annen verdenskrig. Det spørsmålet han reiser, er igjen et aktuell debatt-tema:
Hvorfor ble noen mennesker landssvikere? Ikke bare forbryterne, men også domsmenn og dommere settes her på anklagebenken.

Hovedpersonen forteller historien om sitt liv og om hvordan folk ble landssvikere på grunn av ham, som ble ansett som den”plettfrie”. Men dette er også en roman om kjærlighet. Under dramatiske omstendigheter treffer mannen igjen den kvinnen han elsket, men svek en gang. Det blir et møte som bringer spørsmålet om skyld i et annet lys.

I 1979 dramatiserte Helge Hagerup denne klassikeren for Radioteatret. Jan Bull satte stykket opp med et stjernelag av skuespillere.

Medvirkende: Per Theodor Haugen, Tor Stokke, Tone Danielsen, Erik Hivju, Arne Lindtner Næss, Arne Lie, Erik Hivju, Ellen Horn, Knut Risan, Bjørn Jenseg, Jannike Grønneberg, Bentine Holm, Hilde Sophie Plau, Hallvard Lydvo, Rolf Arly Lund mfl.
.............................................................
Eg var ikkje klar over at det var ei dramatisering då eg lånte boka-som består av to CD-plater. Eg trur eg hadde likt betre å høyre boka  på vanleg måte. Og boka var vel meir aktuell tidlegare. No må ein lese i lys av historia.

Ingen kommentarer:

Dagbok 2024: 25.april i dag.

 Bilde frå turen min i dag- På det øvste bildet ser vi gjengen som har tatt ned masse ore-skog og rydda fint opp. I dag hadde dei ei maskin ...