tirsdag, august 09, 2016

Bok nr. 51 -2016: Svømmeren.


Svømmeren av Joakim Zander (Lydbok-CD)

En altfor varm natt i Damaskus tidlig på 80-tallet må en amerikansk spion forlate sitt nyfødte barn til en usikker skjebne. Det er et svik han ikke klarer å forsone seg med. For å glemme tar han farlige oppdrag i Beirut, Afghanistan og Irak. Alt som kan holde tankene unna.
Tretti år senere blir den svenske EU-juristen Klara Walldéen oppsøkt av sin tidligere kjæreste og forsker på krigsforbrytelser, Mahmoud Shammosh. Han er kommet over hemmeligstemplet informasjon og trenger hennes hjelp.
Samtidig, i Brussel, forbereder den arrogante lobbyisten George Lööw seg på å representere en ubehagelig klient med en skjult agenda. Langsomt dras han inn i et dødelig politisk spill der både regler og motspillere er diffuse.
Trådene veves sammen en stormfull julaften i den svenske skjærgården, der fortiden innhenter nåtiden og alt kommer til overflaten.
Svømmeren er en krim full av spenning og overraskelser, i en verden av skiftende allianser og tvilsomme overenskomster. Men det er også en historie om skyld og oppreisning. Om hvordan man blir formet av sin fortid, og at man ikke kan skjule hvem man er.
..........................................................................
Dette er det eg kallar ein "puslespelroman"- forfattaren tek oss med til ulike stader og til ulike tider. Han fortel historier om dei ulike menneska og let oss bli kjende med dei. Men heile tida veit vi at historiene på ein eller annan måte heng saman. Puslespelet blir lagt. Dette er blitt ein svært vanleg måte å bygge opp romanar på, men det er litt utfordrande å lese desse bøkene, særleg i lydbokformatet. Når det er sagt så er det berre ein ting att å seie: Dette var ei spennande bok som eg hadde problem med å legge frå meg. Og boka er godt skriven!

1 kommentar:

arieldog sa...

Eg var ikkje så begeistra...

Dagbok 2024: 28.mars. I dag fyller eg 84 år.

Klokka err no17.03, temperaturen ute er+ 10 grader, det er lettskya og fint  I dag har eg fått mange gratulasjonar på nettet -og elles. Eg s...