fredag, mai 01, 2015

Bok nr. 36 - 2015: Hestekrefter.

"Hestekrefter - roman" av Lars Mytting
Omtale fra den norske Bokdatabasen.
Planene om veiomlegging rykker bensinstasjonseier Erik Fyksen ut av tilværelsen i smøregrava og inn i en ensom kamp mot urbane moderniseringskrefter, spøkelser fra egen fortid, og ikke minst hans gamle rival, skytterlagsformannen Harald Jøtul. Fyksens originale 60-talls-stasjon er utgått på dato, men han selger seg dyrt. For Norges siste Mobil-stasjon er også et fredlyst tempel over tapt kjærlighet - minnesmerket etter hun som riksveien tok. Boka er forfatterens debut.
Omtale fra forlaget
Hestekrefter kom alt i andre salgsuke inn på bestselgerlistene, og førsteopplaget på 3500 eksemplarer ble utsolgt etter tre uker. Romanen er solgt for oversettelse til svensk, finsk, dansk og tysk. Erik Fyksen, eieren av Norges siste Mobilstasjon, må rykke ut av tilværelsen i smøregrava. Planer om veiomlegging og modernisering av bensinstasjonen fører Fyksen inn i en ensom kamp mot urbane krefter og spøkelser fra egen fortid. Og ikke minst står kampen mot hans gamle rival, skytterlagsformannen Harald Jøtul.«Lars Mytting har totalt gehør for livet på bygda. Som i god countrymusikk vet du når steelgitarsoloen kommer, og den treffer deg hver gang.»Levi Henriksen«Mytting skriver veldig godt. Billedbruken hans er presis og original . Dette er god og underholdende pop-litteratur.
..............................................................
Mi meining: Eg har lese to bøker av denne forfattaren før, men dette er debutboka hans.Skal eg vere heilt ærlig, så var ikkje dette boka for meg. Bensinstasjon-romantikk er ikkje heilt mi greie. Eg har ikkje forhold veken til gamle bilar eller bensinstasjonar. Dette er svært subjektivt, men opplesaren er den som irriterer meg mest. Han les for såvidt godt, men svært "muntlig", dvs at han sluker halve ord, les somme gongar svært lågt, andre gongar ropar han. Alle som les lydbøker veit kor irriterande det kan vere. Kjenner godt att fortellestemma frå "Svøm med den som drukner"-men denne boka rekk ikkje opp til same nivå. Ei anmeldar gav boka terningkast 4-meir er den i alle fall ikkje verd.
(Eg har lese denne boka fort og delvis ukonsentrert, fordi eg vil begynne på Hamsun-bøkene som eg har liggande).

Ingen kommentarer:

Dagbok 2024: 21.mai

Klokka er no 17.32. Temperaturen ute er +25 grader C, og sola skin. I dag har det vore varmt heilt frå morgonen av, så vi var ikkje heilt be...