onsdag, mars 18, 2015

Bok nr.25 - 2015: Fyrsten



Fyrsten

Wonderboy er tilbake!

Tretten år etter at dot.com-bobla sprakk, har Christian von der Hall skjønt at det finnes én ting her i livet som er mye mer interessant enn penger: makt. Christian von der Hall står foran sin kanskje største bragd. Alt han har arbeidet for de siste tretten årene peker frem mot dette øyeblikket. Høsten 2013 skal det skje. Ingenting må gå galt...
Henrik Langeland har kommet opp med en tett og heidundrandes roman om hvor langt noen er villig til å gå for å oppnå makt. Han har satt alle elementene i fortellerens abc sammen på forbløffende medrivende vis. Plotet hviler mye på den makt som ligger i å vite om andres hemmeligheter. De stadige nestenavsløringene gir romanen et høyt tempo. "Fyrsten" er intens som en god thriller, men er også så mye mer, der den spinner rundt maktspillet Christian bedriver for sine oppdragsgivere og hans kamp på det personlige plan.

Alt faller på plass i Langelands fortelling: humoren som gjennomsyrer romanen er stilfull, men ikke så latterlig at fortellingen knuser alle illusjoner noen eventuelt måtte ha om redelig og demokratisk valgkamp i vårt ikke helt uskyldige lille land.
..................................................................
Eg har ikkje lese "Wonderboy" , så eg stilte heilt blank då eg begynte på denne boka. Eg trudde det var tungt stoff, det er det ikkje. Eigentleg er det sladder på "høgt nivå", men til tider ganske morsomt.


Ingen kommentarer:

Dagbok 2024: 23.april

  Eg har ein plass på maskina der eg kan finne "gamle" bilde. Dette er ei av rosene mine, Leonardo da Vinci, trur eg. Eg har lese ...