mandag, mai 12, 2014

Bok nr.30 - 2014: Når gjøken galer.

Da den vakre, men nedtrykte modellen, Lula Landry, faller i døden fra en snødekt Mayfair-balkong, antas det at hun har begått selvmord. Imidlertid har broren hennes sin tvil, og han får privatetterforsker Cormoran Strike til å se nærmere på saken. Strike er krigsveteran - såret både fysisk og psykisk - og tilværelsen hans er kaotisk.Saken gir Strike en økonomisk livline, men det følger med en personlig kostnad: Jo mer han dykker ned i den unge modellen komplekse verden, dess mørkere blir ting - og jo mer nærmer han seg den største fare ...Et gripende, elegant mysterium gjennomsyret av Londons atmosfære - fra de rolige gatene i Mayfair via pubene i East End til travle Soho.«Når gjøken galer minner meg om hvorfor jeg ble forelsket i kriminallitteratur i første omgang.» Val McDermid En av de mest unike og overbevisende detektiver jeg har kommet over på år og dag.Mark Billingham« en glitrende debutroman ... Galbraith leverer gnistrende dialog og en overbevisende skildring av tomheten som kan prege rikdom og glamour.»The Times«Leserne vil ønsker å se mye mer til dette minneverdige etterforskningsteamet.»Publishers Weekly«En gripende fortelling.»
.................................................................
Forfattaren er den same som har skrive Harry Potterbøkene.
Der er mykje å lese på nettet for dei som er interesserte i å vite meir om boka. Eg synest at boka minner om Agatha Christie sine bøker, på ein måte. "Detektiven" kjem fram til løysinga gjennom samtalar og undersøkingar av tid, stad etc. Her er ingen spesielt groteske scener og eg må innrømme at eg ganske snart fann ut kven som måtte vere mordaren, men ikkje korleis det hadde gått til. Eg likte faktisk boka ganske godt og ser at den har fått gode kritikkar. Gjorde den feilen eg har gjort så ofte før, eg skulle ha laga ei "rolleliste" for eg hadde problem med å halde orden på personane.Opplesaren er veldig flink. Anbefalt.

Ingen kommentarer:

DAGBOK 2024: 19. APRIL

  Dette bildet er eit par veker gammalt, eg har ikkje fått orden på bildebruken enno. Klokka er no 17.20, temperaturen ute er+8 grader, det ...